ADRA start campagne tegen menstruatie-armoede
Vandaag, op Wereldarmoededag, start ADRA Nederland de campagne Bloedband | Start een Menstruele Revolutie! Met Bloedband geven we aandacht aan iets alledaags. Want op elke willekeurige dag maken 800 miljoen meisjes en vrouwen dit mee. Daarom is het op zijn zachtst gezegd opmerkelijk dat zoiets universeels als MENSTRUATIE terughoudendheid en schroom oproepen. Maar armoede, schaamte en taboe veroorzaken serieuze risico's voor meisjes en vrouwen.
Vandaag, op Wereldarmoede dag, start ADRA Nederland haar campagne BLOEDBAND. Al ruim 30 jaar bestrijden wij armoede wereldwijd. Door het bieden van acute hulp in noodsituaties. En het verbeteren van de sociale en economische levensomstandigheden van kwetsbare groepen mensen. Beide doen we altijd in samenwerking en samenspraak met lokale partners.
Met BLOEDBAND geven we aandacht aan iets alledaags. Want op elke willekeurig dag, maken 800 miljoen meisjes en vrouwen wereldwijd dit mee. Daarom is het op zijn zachtst gezegd opmerkelijk dat zoiets universeels als MENSTRUATIE terughoudendheid en schroom oproept. Maar armoede, schaamte en taboe veroorzaken serieuze risico’s voor meisjes en vrouwen.
BLOEDBAND richt zich op twee zaken:
1. Voorlichting en Bewustwording; het doorbreken van taboes,mythes en vooroordelen. Het delen van relevante informatie, zoals gezondheidsonderwerpen.
2. Het tegengaan van menstruatie-armoede; met als doel de toegang tot menstruatieproducten te vergroten.