MESH-project in Zambia
MESH-project in Zambia
Het MESH-project (Menstrual Hygiene, Sanitation, and Education for Health) richt zich op het verbeteren van sanitaire voorzieningen en hygiëne op openbare scholen in het district Lusaka, Zambia. Scholen in deze regio kampen vaak met een gebrek aan sanitaire voorzieningen, wat de leeromgeving negatief beïnvloedt, vooral voor meisjes. Het project beoogt niet alleen de leerprestaties te verbeteren, maar ook een duurzame verandering teweeg te brengen in de gemeenschappen rondom de scholen.
Doelstellingen
Algemene doelstelling
Bijdragen aan de toegang tot goede sanitaire voorzieningen en het bevorderen van hygiëne in openbare scholen in Lusaka.
Specifieke doelstellingen
- Verbetering van de leeromgeving en verhoging van de prestaties van leerlingen.
- Het vasthouden van meisjes op school tijdens hun menstruatie door middel van geschikte voorzieningen.
Activiteiten en resultaten
- Bouw van vijf toiletgebouwen, elk voorzien van twee douchegelegenheden per locatie.
- Installatie van vijf waterreservoirs op de verschillende locaties voor schoon water.
- Plaatsing van dertig wastafels (zes per locatie) om handenwassen en algemene hygiëne te bevorderen.
- Verbrandingsovens op iedere locatie voor menstruatieafval, waardoor milieubescherming wordt bevorderd en afvalbeheer wordt verbeterd.
Impact
Het MESH-project heeft significante resultaten opgeleverd die een blijvende impact hebben:
- Betere sanitaire voorzieningen: Scholen beschikken nu over veilige en schone faciliteiten, wat een directe invloed heeft op de gezondheid van leerlingen.
- Voorzieningen voor menstruele hygiëne: Meisjes hebben toegang tot discrete en veilige oplossingen tijdens hun menstruatie, wat bijdraagt aan hun aanwezigheid op school.
- Bewustwording en kennis: Leerlingen en omliggende gemeenschappen hebben meer geleerd over hygiëne en afvalbeheer, wat leidt tot duurzamere gedragsveranderingen.
- Verbeterde afvalbeheerpraktijken: Dankzij de verbrandingsovens wordt vast afval, zoals gebruikt maandverband, op een milieuvriendelijke manier verwerkt.
Conclusie
Het MESH-project heeft een substantiële bijdrage geleverd aan het verbeteren van de leeromstandigheden en de kwaliteit van het onderwijs in Lusaka. Door de combinatie van infrastructuur en educatie heeft het project niet alleen de scholen, maar ook de omliggende gemeenschappen positief beïnvloed. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet richting een gezondere, meer inclusieve toekomst voor de jongeren in de regio.